Zrównoważone zamówienia publiczne to
podejście, w którym zamawiający udzielając zamówień publicznych stosują
rozwiązania pozwalające osiągać dodatkowe korzyści społeczne i środowiskowe. W
Polsce zrównoważone zamówienia publiczne są popularyzowane przez rząd,
samorządy terytorialne oraz środowiska związane z ekonomią społeczną, głównie w zakresie
wykorzystania aspektów społecznych. Przykładem takich działań jest VADEMECUM ZAMÓWIEŃ SPOŁECZNYCH
przygotowane przez Centrum Inicjatyw Społecznych wspólnie z partnerami. Zielone
zamówienia na razie niestety cieszą się mniejszym zainteresowaniem
zamawiających.
Społeczne
zamówienia publiczne
Obowiązujące
od stycznia 2021 roku Prawo
zamówień publicznych przewiduje rozwiązania, dzięki którym zamawiający
udzielając zamówień publicznych mogą osiągać dodatkowe korzyści społeczne. Najważniejsze z tych
rozwiązań to:
—
zastrzeżenie udziału w postępowaniu, bez względu na
przedmiot zamówienia, wyłącznie do podmiotów ekonomii społecznej, mających
wśród zatrudnionych co najmniej 30% osób należących do grup zagrożonych
wykluczeniem społecznym, np. bezrobotnych, osób z niepełnosprawnością, bezdomnych
czy uchodźców,
—
zastrzeżenie udziału w postępowaniu dotyczącym zamówienia
na usługi społeczne, zdrowotne lub kulturalne wyłącznie do spółdzielni
socjalnych i przedsiębiorstw społecznych, czyli podmiotów prowadzących
integrację społeczną i zawodową osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, stosujących
mechanizmy partycypacji pracowniczej,
—
nałożenie wymogu na wykonawcę, aby do realizacji
zamówienia zatrudnił osoby należące do wskazanych przez zamawiającego grup zagrożonych
wykluczeniem społecznym,
—
nałożenie na wykonawcę obowiązku, aby zatrudnił na
podstawie stosunku pracy pracowników wykonujących czynności, które zgodnie z
prawem pracy takiego zatrudnienia wymagają,
—
wyłączenie stosowania Prawa zamówień publicznych do
udzielenia organizacjom pozarządowym lub spółdzielniom socjalnym zamówień
dotyczących zadań przewidzianych w gminnym programie rewitalizacji,
—
nałożenie obowiązku wykorzystania przez wykonawcę do
realizacji zamówienia produktów lub usług posiadających certyfikaty społeczne i
ekologiczne, potwierdzające wypełnianie podstawowych norm społecznych i
środowiskowych,
—
określenie wymogów dostosowujących przedmiot
zamówienia do potrzeb i możliwości jego użytkowników, w szczególności osób z
niepełnosprawnością, co ułatwi im korzystanie z przedmiotu zamówienia, na
przykład drogi, budynku, autobusu miejskiego czy usług publicznych,
—
uwzględnienie w opisie przedmiotu zamówienia innych
wymogów, służących osiąganiu korzyści społecznych,
—
zachęcanie wykonawców do stosowania rozwiązań
pozwalających osiągać korzyści społeczne poprzez przyznawanie im za to
dodatkowych punktów w kryteriach oceny ofert.
Do tego
katalogu należy dodać jeszcze jedno rozwiązanie, które znajduje się w ustawie o spółdzielniach
socjalnych, ale dotyczy zamówień publicznych. Pozwala ono zastrzec udział w
postępowaniu wyłącznie do spółdzielni socjalnych, ale możliwość ta dotyczy
jedynie zamówień o wartości mniejszej niż 130 tysięcy złotych netto.
Większość z
wymienionych rozwiązań, z wyjątkiem wymogu zatrudnienia na umowę o pracę, ma
charakter dobrowolny, czyli zamawiający sam decyduje, czy i kiedy je
zastosować. Większość z nich, z wyjątkiem zastrzeżenia dla spółdzielni
socjalnych oraz ułatwień dotyczących rewitalizacji, można stosować bez względu
na wartość zamówienia. Zamawiający może również, o ile jest to potrzebne,
stosować kilka rozwiązań w jednym postępowaniu. Istotne jest także, że
wszystkie rozwiązania przewidziane w nowym Prawie zamówień publicznych, choć
zostały zmodyfikowane, to ich istota nie zmieniła się w stosunku do poprzedniej
ustawy, dlatego przy korzystaniu z nich zamawiający mogą sięgnąć do
sprawdzonych wcześniej doświadczeń i sposobów stosowania klauzul społecznych.
Zostały one m.in. opisane w VADEMECUM
ZAMÓWIEŃ SPOŁECZNYCH. Skorzystanie z niego ułatwi zrozumienie, dlaczego
warto stosować społeczne zamówienia publiczne i podpowie, jak to robić w
praktyce.
Zielone
zamówienia publiczne
Nowe Prawo
zamówień publicznych, podobnie zresztą jak poprzednia ustawa, umożliwia obok
klauzul społecznych uwzględnianie przez zamawiających również aspektów
środowiskowych, czyli stosowanie tak zwanych zielonych
zamówień publicznych. W Polsce aspekty środowiskowe są znacznie
rzadziej wykorzystywane niż społeczne, co wynika przede wszystkim z tego, że
Prawo zamówień publicznych nie zawiera tak konkretnych rozwiązań
środowiskowych, jak to ma miejsce w przypadku zamówień społecznych. To zniechęca
zamawiających do stosowania zielonych zamówień, bo chcąc to zrobić, muszą sami
formułować konkretne warunki środowiskowe na podstawie powszechnie
obowiązującego w Polsce prawa. Wydaje się jednak, że warto ten wysiłek
podejmować, bo w ten sposób zmniejszy się zagrożenie dla naszego środowiska
naturalnego.
Zamawiający
mogą uwzględnić aspekty środowiskowe przede wszystkim poprzez:
—
określenie w opisie przedmiotu zamówienia na dostawy
lub usługi wymagań dotyczących określonych poziomów oddziaływania na środowisko
i klimat,
—
uwzględnienie w opisie przedmiotu zamówienia na roboty
budowlane wymaganych cech materiału, produktu lub usługi dotyczących
określonych poziomów oddziaływania na środowisko i klimat,
—
stosowanie wspomnianych wcześniej certyfikatów
uwzględniających spełnianie standardów środowiskowych,
—
nałożenie wymogu, aby wykonawca posiadał system
zarządzania jakością uwzględniający normy zarządzania środowiskowego,
—
uwzględnienie aspektów środowiskowych, w tym
efektywności energetycznej przedmiotu zamówienia, w kryteriach oceny ofert.
Przykłady konkretnych
rozwiązań służących osiąganiu korzyści środowiskowych stosowanych przez
zamawiających znajdują się m.in. w publikacji „Dobre
praktyki w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych” wydanej przez
Urząd Zamówień Publicznych.
Zachęty do
stosowania zrównoważonych zamówień publicznych
W obowiązującym obecnie Prawie zamówień publicznych
znalazły się nowe rozwiązania, które mają zachęcać zamawiających do korzystania
ze zrównoważonych zamówień publicznych. Pierwsze z nich to przeprowadzenie analizy
potrzeb i wymagań przed wszczęciem postępowania. Analiza ma uzasadniać udzielenie
zamówienia, jego tryb oraz warunki, w tym także możliwość zastosowania w
postępowaniu aspektów społecznych i środowiskowych. Przeprowadzenie analizy jest
obowiązkowe w zamówieniach o wartości równej lub większej niż progi unijne,
w zamówieniach o mniejszej wartości zamawiający mogą, ale nie muszą z niego
korzystać. Drugie, nowe rozwiązanie to
wstępne
konsultacje rynkowe, które może przeprowadzić zamawiający przed przystąpieniem do
przygotowania postępowania. Służą one poinformowaniu potencjalnych wykonawców o zamiarze udzielenia
zamówienia i zebraniu informacji potrzebnych do przygotowania postępowania.
Jest to również okazja do sprawdzenia, czy potencjalni wykonawcy będą w stanie
spełnić warunki klauzul społecznych i środowiskowych. Trzecie rozwiązanie to obligatoryjna zasady efektywności, zgodnie
z którą zamawiający ma obowiązek udzielenia zamówienia w sposób zapewniający zarówno najlepszą jakość
przedmiotu zamówienia w stosunku do środków, które zamawiający może przeznaczyć
na jego realizację, jak i najlepszy stosunek nakładów do efektów, w tym efektów
społecznych, środowiskowych.