Rodzaje, działalność, cechy charakterystyczne
Rodzaje, działalność, cechy charakterystyczne
Podmioty Ekonomii Społecznej
Podmioty należące do grupy PES i przedsiębiorstwa społeczne
Określenie podmiot ekonomii społecznej funkcjonuje w powszechnym obiegu, ale nie ma na razie swojej definicji w powszechnie obowiązującym prawie. Pojawia się ona w dokumentach rządowych oraz w wytycznych ministra funduszy i polityki regionalnej dotyczących Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podmioty ekonomii społecznej, według rządowego
Krajowego
Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej do 2023 roku, to:
- spółdzielnie socjalne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (t. jedn. Dz. U. 2018 poz. 1250 z późn. zm.)
- podmioty reintegracyjne, realizujące usługi
reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym:
- Centra Integracji Społecznej i Kluby Integracji Społecznej działające w oparciu o ustawę z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t. jedn. Dz. U. 2020 poz. 176)
- Zakłady Aktywności Zawodowej oraz Warsztaty Terapii Zawodowej, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. jedn. Dz. U. 2020 poz. 426 z późn. zm.)
- organizacje pozarządowe lub inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. jedn. Dz.U. 2020 poz. 1057)
- koła gospodyń wiejskich posiadające osobowość prawną
- podmioty sfery gospodarczej realizujące cele pożytku publicznego np. organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą, spółdzielnie pracy, inwalidów i niewidomych, spółki non-profit, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zakłady pracy chronionej
- przedsiębiorstwa społeczne.
Wspólną cechą podmiotów ekonomii
społecznej jest wykorzystywanie różnych form działalności, w tym działalności odpłatnej,
zarobkowej i gospodarczej do osiągania celów społecznie użytecznych.
Szczególną grupą wśród podmiotów ekonomii
społecznej są przedsiębiorstwa społeczne. Nie jest to oddzielna forma prawna,
przedsiębiorstwem społecznym może być organizacja pozarządowa, spółdzielnia
socjalna albo na przykład spółka non-profit, pod warunkiem spełniania dodatkowych
kryteriów, m.in. zatrudniania co najmniej trzech osób, w tym osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym, nie dzielenia zysku pomiędzy właścicieli, udziałowców,
pracowników, udziału pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Status przedsiębiorstwa społecznego jest od 2018 roku nadawany przez działające
w całym kraju Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej przy współpracy z Regionalnymi
Ośrodkami Polityki Społecznej i Departamentem Ekonomii Społecznej i Solidarnej
Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Podmioty ekonomii społecznej, w
szczególności przedsiębiorstwa społeczne, są wspierane przez państwo z uwagi na
istotne cele pożytku publicznego, które realizują. Wsparcie realizowane jest w
oparciu o wspomniany wcześniej Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej do
2023 roku, z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
krajowych środków publicznych.
Państwo dostrzega różne korzyści płynące z działalności PES, zdecydowanie
na pierwszym miejscu stawiając kwestię zatrudnienia osób wykluczonych społecznie
i osób tym wykluczeniem zagrożonych. Osoby wykluczone społecznie to w szerokim
rozumieniu wszyscy ci, którzy z różnych przyczyn nie mogą w pełni, na takich samych warunkach, jak pozostali, funkcjonować
w społeczeństwie.
Podmioty ekonomii społecznej zatrudniają takie osoby, aby mogły stać się
pełnoprawnymi członkami społeczeństwa. Służy temu praca, która jest dla tych
osób źródłem dochodów i formą integracji zawodowej oraz inne formy wsparcia
mające na celu ich integrację społeczną.
Z punktu widzenia państwa szczególne znaczenie ma zatrudnianie przez PES:
- osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych
- osób poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu lub niewykonujących innej pracy zarobkowej
- osób do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadających status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia
- osób z niepełnosprawnościami
- osób z zaburzeniami psychicznymi
- bezdomnych realizujących indywidualny program wychodzenia z bezdomności
- uzależnionych od alkoholu, od narkotyków lub innych środków odurzających
- zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem
- uchodźców realizujących indywidualny program integracji
- osób podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, jeżeli ich dochód wynosi nie więcej niż dochód z 6 hektarów przeliczeniowych
- osób, których dochód uprawnia do korzystania ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej
- poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu lub niewykonujących innej pracy zarobkowej opiekunów osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna
- osób opuszczających, po osiągnięciu pełnoletności, rodzinę zastępczą, rodzinny dom dziecka, placówkę opiekuńczo-wychowawczą lub regionalną placówkę opiekuńczo-terapeutyczną
- osób, których pobyt w rodzinnej pieczy zastępczej ustał na skutek śmierci osób tworzących rodzinę zastępczą lub osoby prowadzącej rodzinny dom dziecka, w okresie 6 miesięcy przed osiągnięciem przez osobę usamodzielnianą pełnoletności
- osób wykonujących pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie i których dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej.
Więcej informacji o podmiotach
ekonomii społecznej, przedsiębiorstwach społecznych i polityce państwa wobec
nich znajduje się na: stronie Departamentu
Ekonomii Społecznej i Solidarnej Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej
oraz na podstronie Regionalnego
Ośrodka Polityki Społecznej w Gdańsku poświęconej pomorskiej ekonomii
społecznej.
Działalność prowadzona przez PES
Działalność statutowa odpłatna i nieodpłatna oraz działalność gospodarcza PES
Trudno dokładnie określić liczbę działających podmiotów ekonomii społecznej, szacuje się, że jest ich ponad 120 tysięcy, z czego zdecydowanie najliczniejszą grupę stanowią fundacje i stowarzyszenia. Status przedsiębiorstwa społecznego posiada około 1 250 podmiotów ekonomii społecznej (stan na koniec czerwca 2020), wśród których ponad 50% stanowią spółdzielnie socjalne.
Podmioty ekonomii społecznej mogą prowadzić trzy podstawowe rodzaje działalności. Pierwszy to statutowa, nieodpłatna działalność społecznie użyteczna, w dużej mierze pokrywająca się ze sferą pożytku publicznego opisaną w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tego typu działalność prowadzona jest na rzecz członków podmiotu ekonomii społecznej, jak też odbiorców jego działań, czy też szerzej mieszkańców społeczności lokalnej. Cele tej działalności mogą być różnorodne, tak, jak różnorodne są potrzeby społeczne. Sama sfera pożytku publicznego obejmuje obecnie 30 zadań, od pomocy społecznej, przez kulturę, sport, ochronę zdrowia, po bezpieczeństwo publiczne.
W ramach nieodpłatnej działalności statutowej PES, jak sama nazwa wskazuje, nie mogą pobierać odpłatności za świadczone usługi czy wytwarzane produkty. Ta działalność finansowana jest z dotacji, ofiarności publicznej, czy też z zysków, które wypracowuje podmiot ekonomii społecznej. Oznacza to także, że w ramach statutowej działalności nieodpłatnej PES nie mogą realizować zamówień publicznych.
Drugi rodzaj działalności to statutowa działalność odpłatna. Pod pewnym warunkami określonymi w prawie, PES mogą sprzedawać swoje usługi czy produkty przez siebie wytwarzane. Ten rodzaj działalności musi być wydzielony formalnie i księgowo, a przychody z niej nie mogą być większe niż koszty jej prowadzenia. Mówiąc w skrócie działalność statutowa odpłatna nie może przynosić zysku. W jej ramach PES może realizować zamówienia publiczne, ale nie są one tak opłacalne finansowo, jak ich realizacja w ramach działalności gospodarczej.
Trzeci rodzaj działalności to działalność gospodarcza prowadzona na ogólnych zasadach. Może ona dotyczyć różnych obszarów, ale nie może pokrywać się przedmiotowo z działalnością statutową odpłatną. Zysk z działalności gospodarczej musi być przeznaczony na realizację celów statutowych PES. W ramach działalności gospodarczej PES be żadnych ograniczeń może realizować zamówienia publiczne.
Działalność gospodarczą prowadzi około 12% PES, w tym wszystkie spółdzielnie socjalne, spółdzielnie pracy czy też spółki non-profit. Działalność statutową odpłatną prowadzi około 18% PES. Można więc powiedzieć, że potencjalna grupa PES realizatorów zadań publicznych liczy w skali kraju około 40 tys. podmiotów. Potencjalna, bo oczywiście nie wszystkie z nich są przygotowane do realizacji zamówień publicznych.
Co wyróżnia PES
Specjalne cele, lokalność, system wsparcia
Podmiotów
ekonomii społecznej jest sporo, działają w różnych formach prawnych, prowadzą
różne rodzaje działalności, mają bardzo różne cele statutowe. To co łączy PES,
a zarazem odróżnia od innych podmiotów, to podporządkowanie działań misji
społecznej. Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez PES służy tej misji
bezpośrednio lub pośrednio. Ta misja może dotyczyć różnych sfer, ale zawsze dotyczy
zaspokajania potrzeb indywidualnych i zbiorowych.
Z punktu widzenia państwa cztery cele realizowane przez PES mają szczególne znaczenie:
- integracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych społeczną marginalizacją
- tworzenie miejsc pracy
- świadczenie usług społecznych użyteczności publicznej
- rozwój lokalny.
Zdecydowanie najważniejszym z tych celów w polityce państwa jest cel
integracyjny. Jego realizację wspiera najwięcej instrumentów finansowanych z
budżetu państwa.
Wyjątkowość PES polega też na tym, że zdecydowana większość z nich
działa lokalnie, odbiorcami ich działań są mieszkańcy społeczności lokalnych.
PES przyczyniają się zatem do rozwiązywania lokalnych problemów społecznych,
świadcząc usługi na rzecz mieszkańców gmin i powiatów i zatrudniają osoby z
lokalnych rynków pracy. Stąd też PES mogą być istotnym partnerem dla samorządów
terytorialnych, zarówno w rozwiązywaniu problemów społecznych, jak i realizowaniu
zamówień publicznych.
Wyjątkowość PES polega również na tym, że państwo uruchomiło system
wsparcia tworzenia i rozwoju podmiotów ekonomii społecznej. Opiera się on na różnego
rodzaju instrumentach wsparcia bezzwrotnego i zwrotnego dla PES, w dużej mierze
finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Drugim, istotnym fundamentem
systemu wsparcia jest sieć ośrodków wsparcia ekonomii społecznej. Działa ich obecnie
w całym kraju 61 (stan na czerwiec 2020). Oferują różne formy wsparcia dla
powstających i działających PES. Przykładem może być oferta Ośrodka
Wsparcia Ekonomii Społecznej w Subregionie Słupskim prowadzonego przez Centrum
Inicjatyw Obywatelskich w Słupsku.
Istotną rolę w systemie wsparcia podmiotów ekonomii społecznej odgrywają
również samorządy regionalne, a konkretnie regionalne ośrodki polityki
społecznej. Regiony wykorzystują w tym celu głównie fundusze unijne w oparciu o
regionalne programy rozwoju ekonomii społecznej. Przykładem może być aktywność
w tym obszarze Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Gdańsku, o której
można dowiedzieć się na specjalnej
podstronie poświęconej ekonomii społecznej.
Co raz więcej samorządów gminnych i powiatowych również podejmuje
działania służące stymulowaniu tworzenia PES i wspieraniu ich działalności. Przykładem
mogą być Warszawa, Gdańsk, Wrocław, ale także mniejsze JST, na przykład Powiat
Słupski, czy gmina wiejska Kępice.