Dodatkowe korzyści społeczne osiągane dzięki zamówieniom publicznym
Dodatkowe korzyści społeczne osiągane dzięki zamówieniom publicznym
Co to są klauzule społeczne
Możliwości i sens stosowania klauzul społecznych
Klauzule społeczne to potocznie przyjęta i stosowana nazwa rozwiązań, które pozwalają uwzględniać różne korzyści społeczne przy udzielaniu i realizacji zamówień publicznych. Jedną z takich korzyści jest realizacja zamówienia przez podmioty ekonomii społecznej.
Zamówienia publiczne rządzą się określonymi w prawie zasadami, regułami i procedurami, po to, by zapewnić uczciwość, efektywności i przejrzystość wydatkowania środków publicznych przeznaczonych na realizację zamówień. Podstawą tych regulacji są dyrektywy unijne dotyczące zamówień, na których opiera się polskie prawo, czyli ustawa Prawo zamówień publicznych .
Prawo zamówień publicznych obowiązuje przy udzielaniu zamówień publicznych, których wartość jest równa lub większa niż 130 tys. zł. Zamówienia o mniejszej wartości są udzielane z reguły w oparciu o wewnętrzne regulaminy zamawiających, którymi są jednostki administracji publicznej, a także inne podmioty wydatkujące pieniądze publiczne. Klauzule społeczne można stosować w każdym zamówieniu, bez względu na jego wartość.
Klauzule obejmują różne rozwiązania dotyczące różnych aspektów społecznych, z punktu widzenia Modelu istotne są te, które dotyczą bezpośrednio lub pośrednio podmiotów ekonomii społecznej.
Większość tych rozwiązań ma charakter dobrowolny, to znaczy ich stosowanie zależy od dobrej woli zamawiającego. Dlatego tak ważne jest upowszechnianie Modelu, bo dzięki temu zwiększają się szanse na wykorzystywanie klauzul społecznych, w szczególności przez samorządy terytorialne, do których Model jest adresowany.
Upowszechnianie stosowania klauzul społecznych jako instrumentu ułatwiającego dostęp do zamówień publicznych podmiotom ekonomii społecznej jest przewidziane zostało w Krajowym Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej do 2023 roku a także w pomorskim Wojewódzkim Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej na lata 2014-2020. Działania upowszechniające wykorzystanie klauzul społecznych podejmuje również Urząd Zamówień Publicznych, inne instytucje publiczne oraz środowiska związane z ekonomią społeczną.
Podstawy prawne stosowania klauzul społecznych
Zamówienia zrównoważone a klauzule społeczne, 4 typy klauzul i pozostałe rozwiązania korzystne dla PES
Społeczne zamówienia publiczne są od kilkunastu lat popularyzowane przez Komisję Europejską jako sposób na wsparcie realizacji celów społecznych, ważnych z punktu widzenia polityk unijnych, polityk realizowanych przez kraje członkowskie oraz poszczególnych zamawiających.
Więcej informacji o społecznych zamówieniach publicznych i celach społecznych, które pozwalają realizować znajduje się w podręczniku Komisji Europejskiej
|
Podstawę
prawną stosowania społecznych zamówień publicznych stanowią unijne dyrektywy dotyczące zamówień publicznych,
w szczególności:
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, zwana dyrektywą klasyczną,
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE, zwana dyrektywą sektorową.
- klauzula z art. 94 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana klauzula zastrzeżona,
- klauzula z art. 361 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana klauzula usługowa,
- klauzula z art. 96 ust. 2 pkt 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana klauzula zatrudnieniowa,
- klauzula z art. 95 ust. 1 i ust. 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana klauzula pracownicza.
Więcej o stosowaniu klauzul społecznych oraz pozostałych możliwości uwzględniania aspektów społecznych znajduje się w podręczniku Urzędu Zamówień Publicznych: „Zrównoważone zamówienia publiczne. Aspekty społeczne i środowiskowe w procedurze udzielania zamówienia w świetle nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych” Uwaga: podręcznik odnosi się do poprzedniej ustawy, ale większość opisywanych rozwiązań jest w obecnie obowiązującym Prawie zamówień publicznych. |
Klauzula społeczna |
Podstawa prawna |
Warunki stosowania |
Opis |
Sposób stosowania |
Korzyści |
Klauzula
zastrzeżona
|
art. 94 ust. 1 i 2 |
W każdym
postępowaniu,
do decyzji zamawiającego |
Zamawiający może zastrzec udział w postępowaniu o zamówienie publiczne wyłącznie do podmiotów spełniających łącznie dwa warunki: - są zakładami pracy chronionej, spółdzielniami socjalnymi lub innymi wykonawcami, których głównym celem lub głównym celem działalności ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, jest społeczna i zawodowa integracja osób społecznie marginalizowanych, - co najmniej 30% zatrudnionych stanowią osoby należące do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym wymienionych w ustawie, np. osób z niepełnosprawnościami, chorych psychicznie czy osób opuszczających zakłady karne. |
Zamawiający
uwzględnia klauzulę przynajmniej w ogłoszeniu o
zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia. Warunki określone w
klauzuli muszą być spełnione w momencie przystąpienia
do postępowania. Podstawowy sposób
weryfikacji spełniania warunków klauzuli to oświadczenie
uczestników postępowania.
|
Realizacja zamówienia
przez podmiot ekonomii społecznej. Podtrzymywanie lub
poszerzenie zatrudnienia przez wykonawcę osób z
grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. Wsparcie integracji
zawodowej i społecznej osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym. Tak
zwane koszty zaniechania, czyli oszczędności w wydatkach na świadczenia
społeczne, które nie muszą być wypłacane osobom mającym zatrudnienie u
wykonawcy. |
Klauzula
usługowa
|
art. 361 ust. 1 i 2 |
Tylko w
postępowaniach dotyczących świadczenia usług społecznych,
zdrowotnych i kulturalnych, których kody CPV określone są w PZP, do decyzji
zamawiającego. |
Zamawiający może zastrzec udział w postępowaniu wyłącznie do podmiotów spełniających łącznie cztery warunki: - celem ich działalności jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, - nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników, - struktura zarządzania nimi lub ich struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, co wykonawcy określają w swoich statutach, - w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne nie udzielono im zamówienia na podstawie tego przepisu przez tego samego zamawiającego.
|
Zamawiający
uwzględnia klauzulę przynajmniej w ogłoszeniu o
zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia. Warunki określone w
klauzuli muszą być spełnione w momencie
przystąpienia do postępowania. Podstawowym
sposobem weryfikacji spełniania warunków klauzuli jest oświadczenie
uczestników postępowania.
|
Realizacja zamówienia
przez spółdzielnię socjalną lub przedsiębiorstwo społeczne. Wsparcie integracji
zawodowej i społecznej osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym, które są pracownikami wykonawcy lub których wspiera
wykonawca. Uspołecznienie
świadczenia usług istotnych dla obywateli. Koszty
zaniechania.
|
Klauzula
zatrudnieniowa
|
art. 96 ust. 2 pkt 2
|
W każdym
postępowaniu, do decyzji zamawiającego. |
Zamawiający może żądać, aby
wykonawca do realizacji zamówienia zatrudnił osoby należące do grup
zagrożonych wykluczeniem społecznym, np. bezrobotnych, osób z niepełnosprawnościami,
bezdomnych czy opuszczających zakłady karne. Zamawiający sam
określa, do jakich grup wymienionych w ustawie mają
należeć zatrudnione osoby i ile ma ich być. |
Zamawiający
uwzględnia klauzulę w ogłoszeniu o zamówieniu oraz
specyfikacji warunków zamówienia, musi także określić w umowie z
wykonawcą sposób jej weryfikacji w trakcie realizacji zamówienia oraz sankcje
z tytułu jej niewypełniania. Warunki określone w
klauzuli muszą być spełnione przed podpisaniem
umowy na realizację zamówienia lub w określonym przez zamawiającego czasie od
jej zawarcia. Podstawowy sposób
weryfikacji spełniania warunków klauzuli to
oświadczenie wykonawcy. |
Zatrudnienie osób z
grup zagrożonych wykluczeniem społecznym,
przynajmniej na okres realizacji zamówienia. Wsparcie integracji
zawodowej i społecznej tych osób. Zwiększenie szans
osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym na
znalezienie trwałego zatrudnienia. Koszty
zaniechania.
|
Klauzula
pracownicza |
art. 95 ust. 1 i ust. 2
|
Każde
postępowanie na usługi oraz roboty budowlane musi być przez zamawiającego
przeanalizowane pod kątem występowania czynności wymagających zatrudnienia na
umowę o pracę. |
Zamawiający
musi przeanalizować przedmiot każdego zamówienia na usługi i roboty budowlane
pod kątem czynności wymagających zatrudnienia na umowę o pracę. Jeżeli
takie czynności występują, to zamawiający musi je wskazać kategorie tych czynności i zażądać od wykonawcy i/lub podwykonawcy, aby do realizacji tych czynności zatrudnił pracowników na podstawie stosunku pracy. |
Zamawiający
uwzględnia klauzulę w ogłoszeniu o zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia, musi także określić w umowie z wykonawcą sposób jej weryfikacji
w trakcie realizacji zamówienia oraz sankcje z tytułu jej niewypełniania. Warunki
określone w klauzuli muszą być spełnione przed podpisaniem umowy na realizację
zamówienia. Podstawowy
sposób weryfikacji spełniania warunków klauzuli: oświadczenie wykonawcy/podwykonawcy. |
Zatrudnienie
na podstawie stosunku pracy, przynajmniej na okres realizacji zamówienia. Zwiększenie
bezpieczeństwa socjalnego pracowników. Zwiększenie
stabilności realizacji zamówienia. |
- może zastosować zastrzeżenie dla spółdzielni socjalnych, wynikające wprost z ustawy o spółdzielniach socjalnych,
- może zastosować klauzule społeczne i inne rozwiązania przewidziane w Prawie zamówień publicznych; wskazane byłoby jednak, aby regulamin lub określone przez zmawiającego w innej formie zasady udzielania zamówień uwzględniały taką możliwość, gdyż co do zasady nie stosuje się w tym przypadku PZP,
- może zastosować własne rozwiązania uwzględniające aspekty społeczne, pod warunkiem, że nie ograniczają one konkurencyjności oraz zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych gwarantują wydatkowanie pieniędzy publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Kilka przykładów zastosowania klauzul społecznych w konkretnych postępowaniach Uwaga: przykłady dotyczą postępowań opartych o poprzednią ustawę, ale dotyczą rozwiązań obecnych również w nowym Prawie zamówień publicznych. Powiatowy Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych w Giżycku. Tu obok standardowo wymogu zatrudnienia na umowę o pracę w kryteriach oceny ofert zastosowano zatrudnienie młodocianych - Szpital w Wyszkowie – rzadziej wykorzystywane usługi pralnicze z klauzulą zastrzeżoną - https://www.szpitalwyszkow.pl/2020/03/05/7412/ Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie: bieżące utrzymanie infrastruktury przystankowej – klauzula zatrudnieniowa i pracownicza - https://mzd.czest.pl/przetargi/archiwum-przetargow/4121-biezace-utrzymanie-infrastruktury-przystankowej Małe zamówienie, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sękowej: przygotowanie, dowóz i wydanie posiłków – zastrzeżenie dla spółdzielni socjalnych - http://gopssekowa.pl/wp-content/uploads/2017/08/formularz-zapytania-1.pdf
|
Inne przykłady zastosowania klauzul
społecznych oraz rozwiązań
dotyczących innych aspektów społecznych i środowiskowych znajdują się w
publikacji Urzędu Zamówień Publicznych „Dobre praktyki z zakresu społecznych zamówień”
dostępnej w Bazie
Wiedzy.
W zakładce Społeczne Zamówienia Publiczne na stronie Urzędu Zamówień Publicznych znajduje się również orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące stosowania klauzul społecznych.
Podmioty, które mogą korzystać z klauzul społecznych
Które klauzule dla których PES?
Podstawą racjonalnego stosowania klauzul społecznych
oraz innych rozwiązań pozwalających uwzględniać aspekty społeczne jest tak zwane rozpoznanie rynku, czyli
pozyskanie przez zamawiającego wiedzy, czy są podmioty, które będą w stanie spełnić warunki społeczne i
jednocześnie zrealizować zamówienie.
Poniższa tabela zawiera zestawienie czterech klauzul społecznych oraz
rodzajów podmiotów, które potencjalnie mogą spełniać określone w klauzulach warunki.
|
|
|
|
|
|
Zakłady pracy chronionej,
zakłady aktywności zawodowej,
przedsiębiorstwa społeczne |
Z mocy prawa spełniają
ustawowe warunki klauzuli |
Spółdzielnie socjalne,
spółdzielnie inwalidów, spółdzielnie
niewidomych, stowarzyszenia, fundacje, spółki non-profit oraz inne podmioty |
Mogą spełniać warunki
klauzuli, ale należy to zweryfikować
przynajmniej oświadczeniem |
|
|
Przedsiębiorstwa
społeczne, spółdzielnie socjalne |
Z mocy prawa spełniają
trzy pierwsze warunki klauzuli |
Spółdzielnie socjalne,
spółdzielnie inwalidów, spółdzielnie
niewidomych, stowarzyszenia, fundacje, spółki non-profit oraz inne podmioty |
Mogą spełniać warunki
klauzuli, ale należy to zweryfikować przynajmniej
oświadczeniem |
|
|
Każdy podmiot, który
zatrudnia osoby mające status zagrożonych
wykluczeniem społecznym, np. niepełnosprawne czy bezdomne, w tym także
podmioty ekonomii społecznej |
Potwierdzenie, że te
osoby zostaną skierowane do realizacji
zamówienia, np. poprzez oświadczenie |
Każdy podmiot, który
zatrudni do realizacji zamówienia osoby
bezrobotne lub inne osoby posiadające status osób zagrożonych wykluczeniem
społecznym, w tym także podmioty ekonomii społecznej |
Potwierdzenie, że te
osoby zostaną zatrudnione przy realizacji
zamówienia, np. poprzez oświadczenie |
|
|
Każdy podmiot, który
zatrudnia pracowników, w tym także podmioty
ekonomii społecznej |
Potwierdzenie
zatrudnienia na umowę o pracę np. poprzez oświadczenie |
Po co stosować klauzule społeczne?
Bezpośrednie korzyści stosowania
klauzul
społecznych
Stosowanie klauzul społecznych służy
osiąganiu dodatkowych korzyści społecznych przy udzielaniu i realizacji
zamówień publicznych. Te korzyści udaje się osiągnąć, jeżeli klauzule są stosowane
przez zamawiającego adekwatnie do potrzeb i możliwości otoczenia.
Bezpośrednie korzyści, które można osiągnąć stosując klauzule społeczne to przede wszystkim:
- zatrudnienie osób należących do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym
- wsparcie integracji zawodowej i społecznej tych osób
- zwiększenie szans osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym na znalezienie trwałego zatrudnienia
- umożliwienie realizacji zamówień przez podmioty ekonomii społecznej
- podmiotom prowadzącym reintegrację społeczną i zawodową
- wspieranie partycypacji pracowniczej
- uspołecznienie świadczenia usług istotnych dla obywateli
- zwiększenie bezpieczeństwa socjalnego pracowników
- zwiększenie stabilności realizacji zamówienia.
Z punktu widzenia zamawiającego
stosowanie
klauzul społecznych oznacza bardziej efektywne wykorzystanie pieniędzy publicznych.
Za te same lub niewiele większe środki, które zamawiający wyda na realizację
zamówienia, będzie mógł osiągnąć dodatkowe, często bardzo wymierne korzyści społeczne,
które nie byłyby możliwe, gdyby nie klauzule społeczne.
Stosowanie klauzul społecznych
pozwala także
osiągać pośrednie i długofalowe korzyści, o których mowa w Kroku 3.