Sposoby i warunki zlecania
Sposoby i warunki zlecania
Możliwości zlecania zadań publicznych podmiotom ekonomii społecznej
Zlecanie w trybie pożytku publicznego, zlecanie w trybie ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zlecanie zadań finansowanych ze środków UE
Zadania publiczne są realizowane i finansowane przez administrację publiczną.
W przypadku samorządu gminy czy powiatu realizatorami zadań publicznych są
urzędy gmin/miast/starostwa powiatowe oraz wyspecjalizowane jednostki, np.
ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, przedszkola,
szkoły, biblioteki, domy kultury, samorządowe zakłady opieki zdrowotnej,
szpitale czy też spółki komunalne. Realizacja zadań publicznych może być także
– zgodnie z
ustawą o finansach
publicznych oraz ustawą o samorządzie gminnym,
ustawą o samorządzie
powiatowym i ustawą o samorządzie województwa
– zlecana podmiotom zewnętrznym, w tym także podmiotom ekonomii społecznej.
Samorządy terytorialne odpowiadają za realizację wielu, różnych zadań
publicznych. Najczęściej dzieli się je na szeroko rozumiane usługi, dostawy
towarów/produktów oraz roboty budowlane. Podmioty ekonomii społecznej
najczęściej świadczą różnego rodzaju usługi, stąd wśród zadań samorządowych
najbardziej dla nich interesujące są te, które mają charakter usługowy.
Szczególne znaczenie mają tak zwane usługi komunalne, bo zaspokajają bieżące i
ważne potrzeby zbiorowe mieszkańców. Do usług komunalnych zaliczyć można:
- usługi administracyjne związane z rejestracją prowadzeniem ewidencji, np. wydawanie dokumentów, wprowadzanie do rejestrów, wydawanie zezwoleń, wydawanie decyzji administracyjnych,
- usługi społeczne: ochrona zdrowia, rozwój kultury, ośrodki sportowe, oświata, opieka społeczna, mieszkania komunalne, bezpieczeństwo publiczne,
- usługi techniczne: zaopatrzenie w energię elektryczną, ciepłownictwo, cmentarnictwo,
- usługi transportu publicznego, transport zbiorowy, transport specjalny (osoby niepełnosprawne), infrastruktura transportowa,
- usługi zaopatrzenie w wodę oraz kanalizacja,
- gospodarka odpadami: składowanie odpadów, ich utylizacja, recycling,
- gospodarowanie terenami zielonymi.
Zakres usług komunalnych zależy od kompetencji danej jednostki samorządu
określonych prawem. Najszersze kompetencje mają w tym zakresie gminy. W
praktyce podmioty ekonomii społecznej najczęściej świadczą usługi społeczne
oraz usługi w zakresie gospodarowania terenami zielonymi.
Gmina, powiat i samorząd województwa realizują także kompleksowe programy w
zakresie pomocy i polityki społecznej czy też programy zdrowotne, które
obejmują szereg różnorodnych zadań służących pełniejszej realizacji potrzeb
mieszkańców.
Realizacja większości zadań publicznych może być zlecane
podmiotom zewnętrznym, decyzje w tym zakresie należą do władz samorządowych.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych podstawowym sposobem zlecania
realizacji zadań publicznych, w tym usług publicznych, są zamówienia
publiczne.
Alternatywnym do zamówień publicznych sposobem jest zlecanie
zadań publicznych w oparciu o
ustawę o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie.
Ten sposób dotyczy zlecania zadań wyłącznie organizacjom pozarządowym oraz
innym podmiotom wymienionym w ustawie prowadzącym działalność pożytku
publicznego. Zadania publiczne przeznaczone do zlecenia organizacjom
pozarządowym powinny być określone w rocznych i/lub wieloletnich programach
współpracy przyjmowanych w drodze uchwał rad gmin, rad powiatów, sejmików
województwa, a w przypadku administracji rządowej zarządzeń ministra czy
wojewody.
Ustawy mogą określać także inne sposoby zlecania zadań publicznych, tak jest
na przykład w przypadku zadań z zakresu zdrowia publicznego czy sportu (tabela
1). Odrębne sposoby dotyczą zlecania zadań finansowanych ze środków unijnych
(tabela 2).
Tabela 1: wybrane sposoby zlecania realizacji zadań publicznych
Sposób zlecania
zadań publicznych |
Podstawa prawna |
Zakres zadań |
Potencjalni
wykonawcy |
Tryby zlecania
zadań |
Forma
finansowania |
Zamówienia
publiczne o wartości |
Ustawa
Prawo zamówień publicznych |
Każde
zadanie publiczne, którego wartość jest równa lub większa niż 130 tys. zł netto |
Każda
osoba fizyczna i prawna będąca w stanie zrealizować zamówienie, w tym także
podmioty ekonomii społecznej, ale w ramach działalności gospodarczej lub
odpłatnej pożytku publicznego |
Podstawowy
tryb zlecania to przetarg nieograniczony, ale ustawa przewiduje także 7 innych trybów |
Zapłata
za wykonywane zamówienie publiczne |
Zamówienia publiczne o wartości mniejszej niż 130 tys. zł |
Regulamin
wewnętrzny zamawiającego oraz obowiązuje prawo |
Każde
zadanie publiczne, którego wartość jest mniejsza niż 130 tys. zł netto |
Każda
osoba fizyczna i prawna będąca w stanie zrealizować zamówienie, w tym także
podmioty ekonomii społecznej, ale w ramach działalności gospodarczej lub
odpłatnej pożytku publicznego |
Zamawiający
może określić różne tryby, najczęściej stosowanym jest zapytanie ofertowe |
Zapłata
za wykonywane zamówienie publiczne |
Zlecanie
zadań w sferze pożytku publicznego |
Ustawa
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie |
Zadania
mieszczące się w sferze pożytku publicznego określone w ustawie |
1.
Organizacje pozarządowe.
2.
Kościelne osoby prawne i jednostki
organizacyjne.
3.
Stowarzyszenia jednostek samorządu
terytorialnego.
4.
Spółdzielnie socjalne.
5.
Spółki akcyjne i spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami
działającymi na podstawie przepisów ustawy o sporcie, które nie działają w
celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów
statutowych, a także nie przeznaczają zysku do podziału między swoich
udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Tylko w ramach działalności
odpłatnej lub nieodpłatnej pożytku publicznego. |
Podstawowy
tryb to otwarty konkurs ofert, ustawa przewiduje dodatkowo tryb
pozakonkursowy oraz inne formy wsparcia realizacji zadań publicznych |
Bezzwrotna
dotacja |
Zlecanie
zadań z zakresu zdrowia publicznego |
Zadania
mieszczące się w sferze zdrowia publicznego określone w ustawie |
Każda
osoba fizyczna i prawna będąca w stanie zrealizować zadanie, w tym także
podmioty ekonomii społecznej, ale w ramach działalności gospodarczej lub
odpłatnej pożytku publicznego |
Konkurs
ofert |
Bezzwrotna
dotacja |
|
Zlecanie
zadań z zakresu sportu |
Zadania
mieszczące się w sferze sportu określone w ustawie |
Jak
w przypadku zlecania zadań w sferze pożytku publicznego. |
Konkurs
ofert |
Bezzwrotna
dotacja |
Tabela 2: sposoby zlecania realizacji zadań publicznych finansowanych ze środków unijnych
Sposób zlecania
zadań publicznych |
Podstawa prawna |
Zakres zadań |
Zlecający
zadanie |
Potencjalni
wykonawcy |
Tryby zlecania
zadań |
Forma
finansowania |
Zlecanie
zadań o wartości do 20 tys. zł |
Ustawa
o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w
perspektywie finansowej 2014-2020 oraz Wytyczne
w zakresie kwalifikowalności
wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego
Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020
|
Każde |
Każdy
podmiot dysponujący środkami unijnymi |
Każda
osoba fizyczna i prawna będąca w stanie zrealizować zadanie, w tym także
podmioty ekonomii społecznej, ale w ramach działalności gospodarczej lub
odpłatnej pożytku publicznego |
Bezpośrednio |
Zapłata
za wykonane zadanie publiczne |
Zlecanie
zadań o wartości powyżej 20 tys. zł do 50 tys. zł
|
Każde |
Rozeznanie
rynku |
Zapłata
za wykonane zadanie publiczne |
|||
Zlecanie zadań o wartości większej niż 50 tys. zł i mniejszej niż 130 tys. zł |
Każde |
Zasada
konkurencyjności |
Zapłata
za wykonane zadanie publiczne |
|||
Zlecanie zadań o wartości równej lub większej niż 130 tys. zł |
Każde |
Tylko
podmioty niepubliczne nie stosujące PZP |
Zasada
konkurencyjności |
Zapłata
za wykonane zadanie publiczne |
||
Zlecanie zadań o wartości równej lub większej niż 130 tys. zł
|
Ustawa
Prawo zamówień publicznych |
Każde |
Tylko
podmioty publiczne |
Podstawowy
tryb zlecania to przetarg nieograniczony, ale ustawa przewiduje także 8
innych trybów |
Zapłata
za wykonywane zamówienie publiczne |
|
Każde zadanie, niezależnie od wartości |
Ustawa
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie |
Mieszczące
się w sferze pożytku publicznego |
Tylko
podmioty publiczne |
Jak
przy pożytku publicznym |
Podstawowy
tryb to otwarty konkurs ofert, ustawa przewiduje dodatkowo tryb
pozakonkursowy oraz inne formy wsparcia realizacji zadań publicznych |
Bezzwrotna
dotacja |
Podmioty ekonomii społecznej mogą więc ubiegać się o zlecenie realizacji zadań publicznych w ramach różnych rodzajów prowadzonej przez siebie działalności.
a sposób zlecania zadań publicznych
Zamówienia publiczne
Model zlecania zdań publicznych z zastosowaniem klauzul społecznych
Model opiera się o zlecanie zadań w formule zamówień publicznych. Klauzule
społeczne, które są jego fundamentem, dotyczą wyłącznie zamówień publicznych.
Dlatego dalej będziemy się koncentrować wyłącznie na zamówieniach publicznych.
Więcej informacji o zlecaniu zadań w sferze pożytku publicznego i innych
formach współpracy samorządów terytorialnych z organizacjami pozarządowymi
znajdziecie m.in. w publikacji
„Materiały
dotyczące finansowych instrumentów współpracy samorządów
terytorialnych i organizacji pozarządowych”
oraz na portalu www.ngo.pl
Zamówienia publiczne, czyli umowy na realizację zadań publicznych finansowe ze
środków publicznych, udzielane są w oparciu o ustawę Prawo zamówień
publicznych. Co do zasady stosuje się ją do udzielania zamówień, których wartość
jest równa lub większa niż 130 tys. zł netto, choć ustawa przewiduje szereg wyjątków. Prawa
zamówień publicznych nie stosuje się do udzielania zamówień, których wartość
jest mniejsza niż 130 tys. zł Zasady udzielania tego rodzaju zamówień określają
sami zamawiający w regulaminach lub innych dokumentach wewnętrznych.
Prawo zamówień publicznych szczegółowo określa w jaki sposób i na jakich
warunkach można udzielać zamówień. Przewiduje osiem trybów udzielania
zamówień, ale podstawowym i w praktyce powszechnie stosowanych jest przetarg
nieograniczony, w którym wziąć może udział każdy podmiot spełniający warunki
określone przez zamawiającego. Jedną z podstawowych zasad udzielania zamówień
jest ich konkurencyjność, czyli zagwarantowanie równego dostępu do możliwości
realizacji zamówienia wszystkim uprawnionym podmiotom.
Najczęściej stosowanym trybem udzielenia zamówienia o wartości równej lub większej niż 130 tys. zł jest przetarg nieograniczony. Zamawiający organizując przetarg musi
udostępnić publicznie ogłoszenie o zamówieniu oraz specyfikację warunków zamówienia. Informacje, które powinny zostać zamieszczone w ogłoszeniu określone są w rozporządzeniu Ministra
Rozwoju, Pracy i Technologii.
Uszczegółowieniem i rozwinięciem informacji zawartych w ogłoszeniu jest specyfikacja warunków zamówienia. Podstawowe jej elementy określone są w Prawie zamówień publicznych. SWZ musi zawierać co najmniej:
- nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego,
- tryb udzielenia zamówienia,
- opis przedmiotu zamówienia,
- termin wykonania zamówienia,
- warunki udziału w postępowaniu oraz wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia,
- informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami,
- wymagania dotyczące wadium,
- termin związania ofertą,
- miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert,
- opis sposobu obliczenia ceny, opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert,
- informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego,
- wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
- istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego,
- ogólne warunki umowy albo wzór umowy,
- pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia.
Aby ułatwić przygotowanie oferty, do specyfikacji warunków zamówienia zamawiający dołączają formularz oferty.
W przypadku zamówień publicznych, których wartość nie przekracza 30 tys. euro najczęściej stosowanym trybem udzielenia zamówienia jest zapytanie ofertowe.
Przykład zapytania ofertowego na zakup materiałów biurowych: |
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych i Prawem zamówień publicznych o realizację zamówień publicznych może ubiegać się każda osoba fizyczna i prawna, która jest wstanie to zrobić. Wszelkie odstępstwa od tej zasady są możliwe, o ile przewiduje je prawo unijne i prawo krajowe. Swoistym odstępstwem od tej zasady są klauzule społeczne, w tym także te, które ułatwiają dostęp do zamówień publicznych podmiotom ekonomii społecznej.