Możliwości i sens stosowania klauzul społecznych
Możliwości i sens stosowania klauzul społecznych
Czym są klauzule społeczne
Możliwości i sens stosowania klauzul społecznych
Klauzule społeczne to potocznie przyjęta i stosowana
nazwa rozwiązań, które pozwalają uwzględniać różne korzyści społeczne przy
udzielaniu i realizacji zamówień publicznych. Jedną z takich korzyści jest
realizacja zamówienia przez podmioty ekonomii społecznej.
Zamówienia publiczne rządzą się określonymi w prawie zasadami, regułami i procedurami, po to, by zapewnić uczciwość, efektywności i przejrzystość wydatkowania środków publicznych przeznaczonych na realizację zamówień. Podstawą tych regulacji są dyrektywy unijne dotyczące zamówień, na których opiera się polskie prawo, czyli ustawa Prawo zamówień publicznych.
Prawo zamówień publicznych obowiązuje przy udzielaniu
zamówień publicznych, których wartość jest równa lub większa niż 130 tys. zł. Zamówienia o
mniejszej wartości są udzielane z reguły w oparciu o wewnętrzne regulaminy
zamawiających, którymi są jednostki administracji publicznej, a także inne
podmioty wydatkujące pieniądze publiczne. Klauzule społeczne można stosować w
każdym zamówieniu, bez względu na jego wartość.
Klauzule obejmują różne rozwiązania dotyczące różnych
aspektów społecznych, z punktu widzenia Modelu istotne są te, które dotyczą
bezpośrednio lub pośrednio podmiotów ekonomii społecznej.
Większość tych rozwiązań ma charakter dobrowolny, to
znaczy ich stosowanie zależy od dobrej woli zamawiającego. Dlatego tak ważne
jest upowszechnianie Modelu, bo dzięki temu zwiększają się szanse na
wykorzystywanie klauzul społecznych, w szczególności przez samorządy
terytorialne, do których Model jest adresowany.
Upowszechnianie stosowania klauzul społecznych jako
instrumentu ułatwiającego dostęp do zamówień publicznych podmiotom ekonomii
społecznej jest przewidziane zostało w Krajowym
Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej do 2023 roku a także
w pomorskim Wojewódzkim
Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej na lata 2014-2020.
Działania upowszechniające wykorzystanie klauzul społecznych podejmuje również
Urząd Zamówień Publicznych, inne instytucje publiczne oraz środowiska związane
z ekonomią społeczną.
Stosowanie klauzul społecznych służy
osiąganiu dodatkowych korzyści społecznych przy udzielaniu i realizacji zamówień publicznych. Te korzyści udaje się
osiągnąć, jeżeli klauzule są stosowane przez zamawiającego adekwatnie do potrzeb i możliwości otoczenia.
Bezpośrednie korzyści, które można osiągnąć stosując klauzule społeczne to przede wszystkim:
- zatrudnienie osób należących do grup zagrożonych
wykluczeniem społecznym,
- wsparcie integracji zawodowej i społecznej tych
osób,
- zwiększenie szans osób z grup zagrożonych
wykluczeniem społecznym na znalezienie trwałego zatrudnienia,
- umożliwienie realizacji zamówień przez podmioty
ekonomii społecznej,
- podmiotom prowadzącym reintegrację społeczną i
zawodową
- wspieranie partycypacji pracowniczej
- uspołecznienie świadczenia usług istotnych dla
obywateli
- zwiększenie bezpieczeństwa socjalnego pracowników
- zwiększenie stabilności realizacji zamówienia.
Stosowanie klauzul społecznych pozwala także osiągać pośrednie i długofalowe korzyści, o których mowa w sekcji „Działam”.
Podstawy prawne stosowania klauzul społecznych
Zamówienia zrównoważone a klauzule społeczne, 4 typy klauzul i pozostałe rozwiązania korzystne dla PES
Obecnie dyrektywy unijne i polskie Prawo zamówień publicznych przewidują różne możliwości uwzględniania aspektów społecznych, jednak pojęcie klauzul społecznych zwykło się stosować do tych rozwiązań, które nakładają na wykonawców dodatkowe ograniczenia w dostępie do zamówienia lub jego realizacji. Ograniczenia te są wyjątkiem dopuszczonym z uwagi na możliwość osiągnięcia w zamian istotnych korzyści społecznych. Obok klauzul społecznych prawo przewiduje także inne rozwiązania pozwalające uwzględniać aspekty społeczne przy udzielaniu zamówień publicznych. Stosowanie tych rozwiązań oraz klauzul społecznych przez zamawiających określane jest mianem społecznych zamówień publicznych. Razem z zielonymi zamówieniami publicznymi, w których uwzględnia się aspekty środowiskowe, społeczne zamówienia tworzą tak zwane zrównoważone zamówienia publiczne.
Więcej
informacji o społecznych zamówieniach publicznych i celach społecznych, które
pozwalają realizować znajduje się w podręczniku Komisji Europejskiej
|
Podstawę prawną stosowania społecznych zamówień publicznych stanowią unijne dyrektywy dotyczące zamówień publicznych, w szczególności:
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, zwana dyrektywą klasyczną,
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE, zwana dyrektywą sektorową.
Przewidują one szereg możliwości uwzględnia aspektów społecznych, to w jakim zakresie są one wykorzystywane decydują państwa członkowskie Unii, uwzględniając te rozwiązania w prawie krajowym.
Pierwsze klauzule społeczne w polskim Prawie zamówień publicznych pojawiły się w 2009 roku. Obecnie Prawo zamówień publicznych przewiduje cztery klauzule społeczne:
- klauzula
z art. 94 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana
klauzula zastrzeżona,
-
klauzula z art. 361 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana
klauzula usługowa,
- klauzula
z art. 96 ust. 2 pkt 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana
klauzula zatrudnieniowa,
- klauzula z art. 95 ust. 1 i ust. 2 Prawa zamówień publicznych, tak zwana klauzula pracownicza.
Tabela 1: podstawowe informacje o klauzulach społecznych
Klauzula społeczna |
Podstawa prawna |
Warunki
stosowania |
Opis |
Sposób
stosowania |
Korzyści |
Klauzula
zastrzeżona |
art. 94 ust. 1 i 2 |
W każdym postępowaniu,
do
decyzji zamawiającego
|
Zamawiający może zastrzec udział w postępowaniu o zamówienie
publiczne wyłącznie do podmiotów spełniających łącznie dwa warunki:
·
są zakładami
pracy chronionej, · co najmniej 30% zatrudnionych stanowią osoby należące do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym wymienionych w ustawie, np. osób z niepełnosprawnościami, chorych psychicznie czy osób opuszczających zakłady karne. |
Zamawiający uwzględnia klauzulę przynajmniej w ogłoszeniu o
zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia. Warunki określone w klauzuli muszą być spełnione w momencie
przystąpienia do postępowania. Podstawowy sposób weryfikacji spełniania warunków klauzuli to
oświadczenie uczestników postępowania.
|
Realizacja zamówienia przez podmiot ekonomii społecznej. Podtrzymywanie lub poszerzenie zatrudnienia przez wykonawcę osób
z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. Wsparcie integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym. Tak
zwane koszty zaniechania, czyli oszczędności w wydatkach na świadczenia
społeczne, które nie muszą być wypłacane osobom mającym zatrudnienie u
wykonawcy. |
Klauzula
usługowa |
art. 361 ust. 1 i 2 |
Tylko w postępowaniach dotyczących świadczenia usług
społecznych, zdrowotnych i kulturalnych, których kody CPV określone są w PZP,
do decyzji zamawiającego.
|
Zamawiający może zastrzec udział w postępowaniu wyłącznie do
podmiotów spełniających łącznie cztery warunki: · celem ich działalności jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
· nie działają w celu osiągnięcia zysku,
przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie
przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i
pracowników,
·
struktura zarządzania nimi lub ich struktura
własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni,
akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, co
wykonawcy określają w swoich statutach,
·
w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień
wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne nie
udzielono im zamówienia na podstawie tego przepisu przez tego samego
zamawiającego. |
Zamawiający uwzględnia klauzulę przynajmniej w ogłoszeniu o
zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia. Warunki określone w klauzuli muszą być spełnione w momencie
przystąpienia do postępowania.
Podstawowym
sposobem weryfikacji spełniania warunków klauzuli jest oświadczenie
uczestników postępowania.
|
Realizacja zamówienia przez spółdzielnię socjalną lub przedsiębiorstwo społeczne. Wsparcie integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym, które są pracownikami wykonawcy lub których wspiera
wykonawca. Uspołecznienie świadczenia usług istotnych dla obywateli. Koszty zaniechania. |
Klauzula
zatrudnieniowa |
art. 96 ust. 2 pkt 2 |
W każdym postępowaniu,
do decyzji zamawiającego.
|
Zamawiający może
żądać, aby wykonawca do realizacji zamówienia zatrudnił osoby należące do
grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, np. bezrobotnych, osób z
niepełnosprawnościami, bezdomnych czy opuszczających zakłady karne. Zamawiający sam określa, do jakich grup wymienionych w ustawie
mają należeć zatrudnione osoby i ile ma ich być.
|
Zamawiający uwzględnia klauzulę w ogłoszeniu o zamówieniu oraz
specyfikacji warunków zamówienia, musi także określić w umowie z
wykonawcą sposób jej weryfikacji w trakcie realizacji zamówienia oraz sankcje
z tytułu jej niewypełniania. Warunki określone w klauzuli muszą być spełnione przed
podpisaniem umowy na realizację zamówienia lub w określonym przez
zamawiającego czasie od jej zawarcia. Podstawowy sposób weryfikacji spełniania warunków klauzuli to
oświadczenie wykonawcy. |
Zatrudnienie osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym,
przynajmniej na okres realizacji zamówienia. Wsparcie integracji zawodowej i społecznej tych osób. Zwiększenie szans osób z grup zagrożonych wykluczeniem
społecznym na znalezienie trwałego zatrudnienia. Koszty zaniechania. |
Klauzula
pracownicza |
art. 95 ust. 1 i ust. 2 |
Każde
postępowanie na usługi oraz roboty budowlane musi być przez zamawiającego
przeanalizowane pod kątem występowania czynności wymagających zatrudnienia na
umowę o pracę. |
Zamawiający musi przeanalizować przedmiot każdego zamówienia na usługi
i roboty budowlane pod kątem czynności wymagających zatrudnienia na umowę o
pracę. Jeżeli
takie czynności występują, to zamawiający musi wskazać kategorie tych czynności i zażądać od wykonawcy i/lub podwykonawcy, aby do realizacji tych czynności zatrudnił pracowników na podstawie stosunku pracy. |
Zamawiający
uwzględnia klauzulę w ogłoszeniu o zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia, musi także określić w umowie z wykonawcą sposób jej
weryfikacji w trakcie realizacji zamówienia oraz sankcje z tytułu jej
niewypełniania. Warunki
określone w klauzuli muszą być spełnione przed podpisaniem umowy na
realizację zamówienia. Podstawowy
sposób weryfikacji spełniania warunków klauzuli: oświadczenie
wykonawcy/podwykonawcy. |
Zatrudnienie
na podstawie stosunku pracy, przynajmniej na okres realizacji zamówienia. Zwiększenie
bezpieczeństwa socjalnego pracowników. Zwiększenie
stabilności realizacji zamówienia. |
Nie wszystkie zamówienia publiczne są jednak udzielane w oparciu o Prawo zamówień publicznych. Dotyczy to przede wszystkim zamówień o wartości mniejszej niż 130 tys. zł netto. Zamawiający może ich udzielać w oparciu o własny regulamin, czy w inny sposób zgodny z obowiązującym prawem. W przypadku, gdy takie zamówienie jest finansowane ze środków unijnych zamawiający stosuje z kolei tak zwaną zasadę konkurencyjności, a jeżeli zamawiającym jest podmiot, który nie stosuje Prawa zamówień publicznych, to każde zamówienie o wartości powyżej 50 tys. złotych jest przez niego udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności.
Jeżeli zamówienie udzielane jest w oparciu o własny regulamin zamawiającego, to sam decyduje o tym, czy stosuje rozwiązania uwzględniające aspekty społeczne. Chyba że, sam regulamin go do tego zobowiązuje. Natomiast w przypadku udzielania zamówień finansowanych ze środków unijnych, w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego, realizatorzy projektów są w umowach zobowiązani do stosowania aspektów społecznych w określonych rodzajach zamówień.
Niezależnie od tego, czy zamówienie jest finansowane ze środków unijnych, czy nie, poza jednym wyjątkiem, powszechnie obowiązuje prawo nie określa rozwiązań, które umożliwiałyby uwzględnianie aspektów społecznych przy udzielaniu zamówień, do których nie stosuje się PZP. Tym wyjątkiem jest art. 15 a ustawy o spółdzielniach socjalnych, który daje zamawiającemu możliwość zastrzeżenia udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż 130 tys. zł wyłącznie do spółdzielni socjalnych.
W związku z tym zamawiający udzielający zamówień publicznych nie na podstawie Prawa zamówień publicznych ma trzy możliwości uwzględnienia aspektów społecznych:
- może zastosować zastrzeżenie dla spółdzielni socjalnych,
wynikające
wprost z ustawy o spółdzielniach socjalnych,
- może zastosować klauzule społeczne i inne rozwiązania
przewidziane
w Prawie zamówień publicznych; wskazane byłoby jednak, aby regulamin lub
określone przez zmawiającego w innej formie zasady udzielania zamówień
uwzględniały taką możliwość, gdyż co do zasady nie stosuje się w tym przypadku PZP,
- może zastosować własne rozwiązania uwzględniające aspekty społeczne, pod warunkiem, że nie ograniczają one konkurencyjności oraz zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych gwarantują wydatkowanie pieniędzy publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Kilka przykładów zastosowania klauzul społecznych w konkretnych postępowaniach Uwaga: przykłady dotyczą postępowań opartych o poprzednią ustawę, ale dotyczą rozwiązań obecnych również w nowym Prawie zamówień publicznych. Powiatowy Zespół Obsługi Szkół i
Placówek Oświatowych w Giżycku. Tu obok standardowo wymogu zatrudnienia na
umowę o pracę w kryteriach oceny ofert zastosowano zatrudnienie młodocianych - Szpital w Wyszkowie – rzadziej wykorzystywane usługi pralnicze z klauzulą zastrzeżoną - https://www.szpitalwyszkow.pl/2020/03/05/7412/ Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie: bieżące utrzymanie infrastruktury przystankowej – klauzula zatrudnieniowa i pracownicza - https://mzd.czest.pl/przetargi/archiwum-przetargow/4121-biezace-utrzymanie-infrastruktury-przystankowej Małe zamówienie, Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej w Sękowej: przygotowanie, dowóz i wydanie posiłków – zastrzeżenie
dla spółdzielni socjalnych - http://gopssekowa.pl/wp-content/uploads/2017/08/formularz-zapytania-1.pdf
|
Inne przykłady
zastosowania klauzul społecznych
oraz rozwiązań dotyczących innych aspektów społecznych i środowiskowych
znajdują się w publikacji Urzędu Zamówień Publicznych „Dobre
praktyki z zakresu społecznych zamówień” dostępnej w Bazie
Wiedzy.
W zakładce Społeczne Zamówienia Publiczne na stronie Urzędu Zamówień Publicznych znajduje się również orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące stosowania klauzul społecznych.
Podmioty, które mogą korzystać z klauzul społecznych
Które klauzule dla których PES?
Podstawą racjonalnego stosowania klauzul
społecznych oraz innych
rozwiązań pozwalających uwzględniać aspekty społeczne jest tak zwane
rozpoznanie rynku, czyli pozyskanie przez zamawiającego wiedzy, czy są
podmioty, które będą w stanie spełnić warunki społeczne i jednocześnie
zrealizować zamówienie.
Poniższa tabela zawiera zestawienie czterech klauzul społecznych oraz rodzajów podmiotów, które potencjalnie mogą spełniać określone w klauzulach warunki.
Podmioty ekonomii społecznej mogą także występować ze wspólną ofertą na realizację zamówienia publicznego, mogą również być partnerami czy podwykonawcami podmiotów czysto komercyjnych. Może zdarzyć się także sytuacja, w której partnerem lub podwykonawcą podmiotu ekonomii społecznej będzie podmiot z celami wyłącznie gospodarczymi. Taka kooperacja w ubieganiu się o zamówienie publiczne powinna wynikać jedynie z oceny możliwości jego realizacji. Współpraca daje możliwość łączenia i/lub uzupełniania potencjału partnerów, co pozwala zrealizować zamówienie. Powodem wspólnej oferty czy podwykonawstwa w większości przypadków nie mogą być klauzule społeczne. Jeśli chodzi o klauzulę zastrzeżoną i analogicznie klauzulę usługową, to Krajowa Izba Odwoławcza orzekła, że warunki musza być spełnione przez wykonawcę, a nie podwykonawcę, a w przypadku konsorcjum, przez każdego członka osobno. Klauzula pracownicza musi zostać spełniona, niezależnie od tego, czy ofertę złożył wykonawca samodzielnie, w konsorcjum czy przewidział udział podwykonawcy. Jedynie w przypadku klauzuli zatrudnieniowej, partnerem firmy rynkowej może być podmiot ekonomii społecznej, który np. zatrudnia osoby niepełnosprawne i może je skierować do realizacji zamówienia.
Podmioty, które potencjalnie mogą spełniać
warunki objęte klauzulami społecznymi
|
|
Klauzula
zastrzeżona |
|
Podmiot |
Uwagi |
Zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej,
przedsiębiorstwa społeczne |
Z mocy prawa spełniają ustawowe warunki klauzuli |
Spółdzielnie socjalne, spółdzielnie inwalidów, spółdzielnie
niewidomych, stowarzyszenia, fundacje, spółki non-profit oraz inne podmioty |
Mogą spełniać warunki klauzuli, ale należy to zweryfikować
przynajmniej oświadczeniem |
Klauzula usługowa |
|
Przedsiębiorstwa społeczne, spółdzielnie socjalne |
Z mocy prawa spełniają trzy pierwsze warunki klauzuli |
Spółdzielnie socjalne, spółdzielnie inwalidów, spółdzielnie
niewidomych, stowarzyszenia, fundacje, spółki non-profit oraz inne podmioty |
Mogą spełniać warunki klauzuli, ale należy to zweryfikować
przynajmniej oświadczeniem |
Klauzula
zatrudnieniowa |
|
Każdy podmiot, który zatrudnia osoby mające status zagrożonych
wykluczeniem społecznym, np. niepełnosprawne czy bezdomne, w tym także
podmioty ekonomii społecznej |
Potwierdzenie, że te osoby zostaną skierowane do realizacji
zamówienia, np. poprzez oświadczenie |
Każdy podmiot, który zatrudni do realizacji zamówienia osoby
bezrobotne lub inne osoby posiadające status osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
w tym także podmioty ekonomii społecznej |
Potwierdzenie, że te osoby zostaną zatrudnione przy realizacji
zamówienia, np. poprzez oświadczenie |
Klauzula
pracownicza |
|
Każdy podmiot, który zatrudnia pracowników, w tym także podmioty
ekonomii społecznej |
Potwierdzenie zatrudnienia na umowę o pracę np. poprzez
oświadczenie |